Tuesday 8 January 2013

Dalang. Punca. Bahana.

Assalamualaikum .. 

First of all , selamat menginjak ke tahun 2013 buat sume pembaca belog , yang mungkin dua tiga kerat . kehkeh . Second of all , selamat membesar kepada empunya belog yang manis lagi gojes . Lagi dua bulan lebih , si empunya belog bakal menginjak ke umur doploh satu tahun uolls . Tidak lupa , bakal menamatkan zaman kolej juga pada akhir bulan depan . Yes , I know you'll miss me . Takmoh sedih-sedih , everything's will just gonna be fine . Hope so . hikhik . End of mukadimah .

Berbalik pada topik . Nak dijadikan cerita lah kan , hari nie kami sebagai culinary student ada kelas dapur untuk subjek Asian Cuisine . Dan aku telah diberi resipi untuk buat beef green curry . First step dimulakan dengan menumis segala jenis bahan yang dah dikisar . Cerita dalang, punca dan bahananya sume bermula saat aku menumis pada minit kelima . Sedang leka menumis , datanglah Muzamil untuk melihat produk yang sedang aku usahakan . Tak sampai setengah minit , beliau terbersin . Sekali tak cukup , mau nye tiga empat kali jugak . Dan seminit lebih lepas tu , aku dengar satu kitchen berbunyi dengan bersin mereka-mereka . Aku mulalah bertanda soal kat kepala . Nak berpaling melihat memang tak lah sebab ngah khusyuk menumis . Dan akhirnya datang chef lecturer kat sebelah aku sambil terbersin-bersin dan berkatalah beliau , "Owh , dia nie lah yang masak sampai habis sekampung dok bersin !" . My respon , "Eh!?" sambil memalingkan muka kat mereka-mereka yang sebelum nie aku belakangkan . Dengan selamba aku menjawab , "Awat saye lek-lek je takde bersin pown chef ? kehkeh ~" . Tanpa banyak cakap , chef terus tuangkan santan dalam bahan-bahan yang ditumis tadi . Makanya , mereka sekampung pown tamat jualah bersinnya . Sebelum meronda melihat produk kumpulan lain , sempat chef berseloroh , "Tak sedap siap !" . Aku ? Tayang sengih saje . Awat letak kesalahan kat aku ? Muzamil punca . Dia yang merebakkan bersin pada sume sekampung . kehkeh ~

Lupakan pada bersin yang merebak , aku terus menyudahkan produk sampai ketua kumpulan berpuas hati . Sampai masa untuk menghidang , chef ungkit balik kejadian yang dijaritelunjukkan kat aku sebelumnya . Tak ambil hati pown . Kejadian itu sangat comel bukan ? kehkeh . Dan alhamdulillah , komen dari sume chef lecturer memuaskan hati . Cuma kurang dari segi portion kuah . Berkatalah chef , "Dah nama nye masakan melayu kenalah banyak kuahnya ." . Dan menjawab pula lah ketua kumpulan aku dengan , "Kuah ada banyak dalam periuk . Nak saya tambahkan kejap ? kehkeh ." Begitulah alkisah . Seronok dan kenyang . Alhamdulillah . Kbai .

inilah dia lauk yang menyebabkan mereka sekampung terbersin-bersin . nampak tak kedekut tak kedekut kuah nye aku nieh . kehkeh .

0 opinion(s):

All right booked by mybloggingpart.blogspot.com