Sunday 18 December 2011

Pistanthrophobia

Assalamualaikum..

Pistanthrophobia . Apekemendenyetuh ? Sebut je phobia , memang sah la macam bunyi penyakit yang takutkan something . Tapi , takutkan ape ? Itulah yang aku nak cite nie . Definition of 'pistanthrophobia' is a fear of trusting people . Mula-mula aku kenal perkataan pistanthrophobia nie , mase aku usha facebook sorang rakan lama . Once aku faham maksud perkataan nie , aku mengangguk sensorang . Unique ! Nice and sweet but hard and tough . Meaning ? You know that I know what you know that I know .
Terdetik di hati , takutkan sesuatu masih boleh diatasi . But takut untuk percayakan seseorang , [isi tempat kosong dengan ayat yang anda rasakan sesuai] . Kann ? Lagi-lagi kalau kita nie spesis umat manusia yang lurus dan anggap sume manusia yang lahir di muka bumi nie baik-baik aje orangnye . Sedangkan dalam mimpi pown wujud bad people , inikan pulak dalam dunia realiti . 
Kadang-kadang kita menjadi terlalu naif tanpa sedar . Naif tak bermakna dungu mahupun bodoh dalam bahasa kasarnya , yang akan membiarkan si polan - si polan mengambil kesempatan dengan kenaifan yang ada dalam diri . Naif itu suci . Dan suci itu yang tader pade si polan - si polan yang mengambil kesempatan tadi . And once si polan dah buat silap , si naif yang akan di-jari-telunjukkan . Why ? Sebab si polan tersangatlah pakar lagi mahir dalam memutar-belitkan fakta dan alam . Setuju ?
Lepas tu , apa yang tinggal ? Rasa percaya ? Pfft ! Boleh campak tepi je rasa tu . Hear this , " Making a mistake doesn't make you an idiot , it makes you human . Make the same mistake over and over again , now you're an idiot " . Untuk dibenci tersangatlah senang , hanye dengan membuat satu kesalahan yang dirasakan kecil pada diri sendiri tapi tidak pada orang lain . Dan untuk dipercayai , memerlukan seluruh dan sepenuh masa yang ada untuk meyakinkan seseorang untuk mempercayai kita . Once you break it , you'll leave scars that you must pay for !
Kepercayaan itu anugerah . Sama jugak macam rasa-rasa lain yang dianggap mahal dan indah . Cuma terkadang dorongan hati yang tak setuju dengan rentak arah akal , sekaligus menjahanamkam rasa percaya menjadi sesuatu yang tersangat sukar diperoleh . Mungkin selepas kejadian kejahanaman itu , terdetik rasa menyesal . Diakui itu . Namun , untuk peroleh kepercayaan kedua tak semudah memperoleh peluang kedua . Peluang bukan setakat diberi maximum dua kali , sedangkan dah berkali-kali namun masih mengulangi kejadian menjahanamkan rasa percaya tersebut . Jadi macam mana ? Dah tak taw nak cakap si naif yang terlebih sweet ataupun si polan yang memang spesis tak makan saman ? 

Teringat lagu Sixth Sense - Menyesal . Sesuai sesangat buat si polan - si polan yang [isi tempat kosong dengan ayat yang dirasakn sesuai] . So , tak payah nak menyesal sesangatlah kann . ' Selamat tinggal kawanku ' lah cite nye .

Entry terlebih emo tanpa sedar . Sekian .
note : dengar boleh , percaya jangan .

5 opinion(s):

Nadirah Izan said...

Omaigog! teruk ke ni?
dah jumpe doktor dah? doktor ckp ape? dia bagi ubat x?
mkn ubat blom ni??
*kihkihkih
ey,miss u girl XD

Diyana Safiah said...

tak taw nak jawab mane se . haha . miss u too ! :-*

Anonymous said...

NICE BLOG...DON.T FORGET TO FOLLOW ME BACK K..

Unknown said...

mcm mna nak prcykn org yg mengalami phobia ini

Unknown said...

mcm mna nak prcykn org yg mengalami phobia ini

All right booked by mybloggingpart.blogspot.com