Friday 22 July 2011

ape salah nye perempuan tak pandai masak.?


Assalamualaikum dan salam sejahtera buat kamu... ^^

pestaim kot ak post due kali sehari sepanjang ak berblogging dalam sebulan lebih nieh.. hehe.. saje je.. sempena hari Jumaat yang penuh berkat lagi mulia nie, aku cari point bacaan sikit untuk tatapan mate yg almost nak jadi cam mate panda nie ha.. (tapi masih terserlah kecomelan nye ye..hikhik) 
and aku tertarik ngan satu artikel yang mention, 'Salahkah wanita tak tahu memasak?'.. hmm.. part ane yang salah tu yek..? (ntoh ler..) 
maybe masih ade yang berpendapat
"Oghang pompuan nie kalu belajaq tinggi tang mana pown, alik2 masuk dapoq jugak nohh.!"
yup, secare peribadi nye memang aku ngaku part tuh.. 
yela, dah name pown perempuan a.k.a wanita = typically suri-rumah-tangga.. so, memasak tu dah dikire satu kemestian lah kot, kan2..?? tapi, kalau ade perempuan yang tak reti @ tak berape reti @ langsung tak reti masak tuh, mesti ade suare2 sumbang yang langsung tak sedap didengar telinge akan judge + komen = pangkah habis-habisan.. ye dok..??
kasi contoh sket,
"Hang muda-muda nie tak blajaq masak, macam mana hang nak bagi makan laki hang dah kawin nanti..?"
@
"Hang masak apa nieh.!? awat masin sangat.?? tertumpah lori garam ka..?? tak lalu chek nak makan aih.. hilang selera.."
@
"Hang muka cantek dah, tapi sayang masak hang tak taw.. reject dah wat calon menantu aku nieh.."
@
"Hei..hei..hei..Hang Tuah..!! baik tuan hamba turun sebelum hamba naik..!!"
(err...tak masuk ! tak masuk !)
ha.. tak ke menyakitkan telinge dan hati tuh..? kompem2 wat menyirap darah kan..? nak2 pulak bagi kome yang mude belia remaje tuh.. dalam hati dah sah berbakul-bakul sumpah seranah dan jampi serapah yang dibalas tak didengar kat orang yang bagi pandangan ikhlas menusuk kalbu tadi toh.. (sabor.. sabor.. jangan update dose semalam..) 

yela.. dah tak reti tu, cube-cube lah start belajar kan.. cikgu terbaik = MAK..! kan orang selalu cakap, 
"Mom's cook is the best.!"
(kan..kan??)
kalau tak sedap pown, tetap habis di-melantak-kan...

lagipun, tak ade salah nye kalau belajar masak nieh.. plus, bonus untuk diri sendiri la.. tak payah kowt nak kerek-merek dengan berkate,

"Hello.. aku amek kos Engineering, okeh.? kejuruteraan.. keje aku tengok site je nanti.. busy giler kowt.. tader mase nak masak2 sume nieh.. banyak kedai aku nak singgah makan.. tak payah masak punye lah.."
ape.? aku amek kos kulinari pown boleh je nak tengok site sebelah apartment nih.. (tapi tengok dari atas jela..)
@
"Hey, dunie dah maju la.. perempuan zaman skang nieh bukan totally duduk tidur kat dapur dah.. sume dah indipendent kau taw..? I.N.D.I.P.E.N.D.E.N.T. !"
tak yah banyak bunyik la.. ko eje independent pown da salah.. independent lah sangat kan.. -,-
@
"Kau suruh aku buat ape.? masak.? no, no, no.. kawin nanti pown aku dah siap plan nak ade bibik 5orang.. aku alergik la ngan api, minyak panas sume tuh.. habis la kulit aku yang mulus tulus gebu debu nieh.. auww..auww.."
ughh..!! tak rase nak bagi penampar laju-laju ke kat minah nieh..??

tak yah nak egomaniac sangat ye.. dah kawin nanti kompem2 la laki korang nak merase air tangan isteri tersayang.. point wat laki tak cari lain tuh.. kan penah dengar orang cakap, "Pikat suami melalui perut nye".. daripade korang amek bibik 4-6 orang baik korang masak sendiri.. jimat duit, tader nak bayar gaji bibik.. kang dikawin nye pulak ngan bibik-bibik korang nanti ngan alasan, "Bibik masak sedap lah yang.." sape yang gigit jari..?? korang jugak.. ye dok..??
so.. gi gali lubang dalam2.. tanam sikap ego kat dalam lubang toh.!

kalau korang nak taw lah kan.. kaum Adam nie ade masakan @ lauk feveret dorang taw.. tak caye cube lah tanye mber2 korang yang kaum Adam tuh.. and maybe korang takkan pecaye kalau ade antare dorang mention, "Aku suke lauk ikan masak singgang.. nanti, kalau bini aku masak lauk tu hari-hari pown ak dah rase HEAVEN.! dapat pulak cicah ngan budu.. tak pown disalut ngan sambal belacan..! perghh.!! double HEAVEN.!" tengok..!! masakan simple je ikan masak singgang tuh.. tapi die tetap ase bahagie walaupon dapat makan lauk tu je hari-hari bile dah kawin nanti.. sebab ape..?? sebab tu lauk feveret die + isteri tersayang yang masakkan.. terserlah double kebahagiaan di disitu..


kesimpulannye, start2 lah belajar masak ye.. practice makes perfect kate nye.. tak yah amek kos kulinari macam aku pown xpe.. aku amek kos nie ade sebab selain memang aku minat.. korang tak yah nak tiru sangat pown.. sebenar nye seronok memasak nie.. dapat pulak bile orang yang merase masakan korang tu dok puji melangit.. berbaloi kan..?? 

selamat update skill memasak ye.. tak rase ke perempuan tak perfect kalau clueless part masak nieh..?? pendapat aku je.. terpulang kat korang la nak pikir macam mane pulak kan.. bukan memasak part je yang perlu dititikberatkan.. just hari nie ak mention memasak part, so, just follow the flow la.. err, btw, aku pown tak reti masak mane pown sebenar nye.. basic pown tercungap-cungap lagi.. same-same la kite yek.. hehe :p

aku nie syiok bebenor part taip-menaip nieh.. xmoh membebel ngan lebih lanjut.. so, till next post..!! tataa..^^


note: jadikan kelebihan satu keistimewaan.. tak kire la part ape pown.. the more the better.. :)

thanx bace sampai habis ! :)
 
awat banyak pulok gambar kat post aku nieh..?? -,-

3 opinion(s):

Achik Syida said...

betul tu :)

Unknown said...

hmm memasak ni best tau...klu kt leh masak utk yg tersayang, tu la benda yg palinggg bermakna..:)

Diyana Safiah said...

that's right..bonus kepade yang pandai masak..!! :D

All right booked by mybloggingpart.blogspot.com