Sunday 4 September 2011

maaf.. ape tu.??

Assalamualaikum sume.. ^^

Ape khabarkah anda anda sume hari nie.? Seronok seminggu beraye.? Macam mane pulak hobi musim raye anda.? Alah, buat-buat tak paham pulak anda nieh. Collect duit raye lah. Kompem lebih dari seploh hinggit kan.? Alhamdulillah, rezeki bulan syawal. :)

Memandangkan kite masih lagi dalam bulan Syawal yakni bulan yang penuh rahmat dan keberkatan untuk meminta maaf, aku nak tanye sikit la kan, ape maksud maaf bagi korang.? Contoh paling simple la aku try bagi, buat salah pastu mintak maaf kat si mangse and kes settle. Gitu ke.? Mungkin la kot. But personally for me, aku tersangatlah susah nak mintak maaf. Bukan degil atau keras kepale mahupun nak tayang ego sape lagi tinggi, tapi entahlah, aku sendiri pown tak berape nak taw jugak pasaipa aku jadi lagu tuh. Bagi aku kate maaf tu adelah satu patah perkataan yang amatlah mahal harge nye. Sampaikan tak terluah dek kate-kate. Setuju tak.? Sudahlah korang, jangan nak main setuju je ikut kepale aku nieh. Aku pown bukan betol sangat pown. hahahaha 


Berbalik pade topik, seseorang akan meminta maaf bile die buat salah. Tapi korang dapat nilai tak kate maaf yang dimohon tuh.? Err, maksud aku, ade  kualiti ke tidak. Kalau setakat mintak maaf then still buat kesalahan yang same, tak ke rase nak tendang jauh-jauh je si pemintak maaf tuh.? Nak mintak maaf biarlah ikhlas dan lahir dari hati yang penuh rase kesal setelah melakukan kesalahan yang dibuat. Bukan sekadar mencukupkan syarat untuk mengambil hati orang yang dibuat salah. Dapat pulak kalau ade yang mudah sangat mintak maaf. Macam terpakse je bunyi nye. Kompem ke ikhlas.? Fikirlah sendiri yek...


Some people forgive and they forget.. but some people forgive but they won't forget. Ayat nie aku petik dari novel "Tentang... Dhiya" karya Syud. Bagi aku pulak, I'm hard to forgive but will easily forget. Maksud.?? Macam mane susahnye aku nak mintak maaf, macam tu jugaklah aku susah nak memaafkan. But don't easily think that how easy you ask for forgiveness from me, and I'll be just that easy to forget. Agak-agak la kan. Btw, korang taw tak makne crocodile tears.? Alah, air mate palsu. Kekadang manusie nie suke gunekan air mate buaye dorang untuk meng-konpiden-kan lagi kemaafan yang dipohonkan sangat tuh. Tak ke dahsyat.? Lagilah aku takut nak pecaye kate maaf.




Make nye, kalau tak taw ape makne maaf tu, janganlah sesedap coklat asyik cakap maaf ye. Mungkin yang mengucapkan tak rase ape sangat, tapi yang mendengarnye will appreciate it if you say it sincerely + honestly. Belajarlah hargai orang lain dan janganlah pulak asyik bagi kate-kate harapan yang akhirnye akan melukakan dan meluahkan kate maaf. The thing is, ikhlas ke.? Tu je. Bagi aku lah kan. Dan aku pown akan cube elakkan buat something yang akhirnye akan membuatkan aku rase menyesal. Mencegah lebih baik dari merawat. Tak gitu.? 



Dah sudah.! Jaoh aku menyimpang. Baik aku g isi perut yang lapar nieh. Bubye korang. >,<


Note : Hari nie tader ayat dalam kurungan. Aku malas nak edit bebanyak kali. hohoho ~

0 opinion(s):

All right booked by mybloggingpart.blogspot.com